Guilherme, Manuela

Maria Manuela Duarte Guilherme é investigadora Marie Curie no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, onde integra o Núcleo de Democracia, Cidadania e Direito. Tem um doutoramento em Ciências Sociais/Educação em Línguas e Culturas pela Universidade de Durham no Reino Unido obtido no ano 2000 com a tese "Critical Cultural Awareness: The critical dimension in foreign culture education". Em colaboração com o Departamento de Letras Modernas da Universidade de São Paulo, Brasil, desenvolve o projeto GLOCADEMICS - 'Glocal Languages' and 'Intercultural Responsibility' in a postcolonial global academic world.


Domínio de investigação
Educação Intercultural/Multicultural; Comunicação, Interacção e Responsabilidade Intercultural; Línguas/Culturas Estrangeiras (Formação Profissional); Identidade(s) - processos identitários; Interculturalidade/Multiculturalismo; Cidadania (Global/Local, Cosmopolita, Nacional, etc.); Actividades colectivas (movimentos, grupos, equipas, etc.)


Algumas publicações
Guilherme, M.M. (org.) (2014), European and Latin American Higher Education between Mirrors: Conceptual frameworks and policies of equity and social cohesion. Rotterdam: Sense Publishers.

Guilherme, M.M. (2014), ‘Glocal’ Languages and North-South Epistemologies: Plurilingual and Intercultural Relationships, in Teodoro, A. & Guilherme, M. (orgs.), European and Latin American Higher Education between Mirrors: Conceptual framework and policies of equity and social cohesion. Rotterdam: Sense Publishers.

Guilherme, Maria Manuela (2012), Critical language and intercultural communication pedagogy. , in J. Jackson (org.), The Routledge Handbook of Intercultural Communication. London: Routledge.

Guilherme, M.M., Glaser, E. & Mendez-Garcia, M. (orgs.) (2010), The Intercultural Dynamics of Multicultural Working. Bristol: Multilingual Matters.

Guilherme, M.M. (2010), Intercultural Education and Intercultural Communication: Tracing the relationship, in Y. Tsai & S. Houghton (org.), Becoming Intercultural: Inside and outside the classroom. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2-22.

Guilherme, M.M. (2009), "Diversity Management: Negotiating representations in multicultural contexts", in Guilherme, M., Glaser, E. & Mendez-Garcia, M. C. (org.), The Intercultural Dynamics of Multicultural Working. Clevedon: Multilingual Matters.

Guilherme, M.M. (2009), "Intercultural responsibility: Power and ethics in intercultural dialogue and interaction", in Guilherme, M., Keating, C. & Hoppe, D. (org.), The Intercultural Dynamics in Multicultural Working. Clevedon: Multilingual Matters.

Guilherme, M.M. (2008), "The pragmatics of intercultural competence in Education and Training: A cross-national experiment in ‘Diversity Management’", in M. S. Byram, M. Fleming and A. Feng (org.), Becoming Interculturally Competent: Education and Training. Clevedon: Multilingual Matters.

Guilherme, M.M. (2006), "The intercultural dimension of citizenship education in Portugal", in G. Alred, M. Byram & M. Fleming (org.), Education for Intercultural Citizenship: Concepts and comparisons. Clevedon: Multilingual Matters.

Guilherme, M.M. (2003), "Desafios para o ensino/aprendizagem de línguas e culturas estrangeiras em Portugal", Revista Educação, Sociedade & Culturas, 215-225.

Guilherme, M.M. (2002), Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign language education as cultural politics. Clevedon: Multilingual Matters.

Byram, M.; Guilherme, M.M. (2000), "Human Rights, culture and language teaching", in A. Osler (org.), Citizenship and democracy in schools: Diversity, identity, equality, 63-78.

Guilherme, M.M. (2000), "Intercultural Competence", in M. Byram (org.), Encyclopaedia of Language Teaching and Learning. Londres: Routledge, 297-300.

Guilherme, M.M. (1998), "Outra Fronteira - Nacionalidade versus etnicidade no sistema educativo norte-americano", in M. L. Pires (org.), Europa e América: Mitos e confrontos. Lisboa: Universidade Aberta.

Guilherme, M.M. (1996), "A aprendizagem de uma língua/cultura estrangeira e a sua relação com o desenvolvimento na língua/cultura materna", in M. L. Pires (org.), Novas Metodologias no Ensino do Inglês. Lisboa: Universidade Aberta.


Página institucional
http://www.ces.uc.pt/investigadores/index.php?action=bio&id_investigador=111&id_lingua=1


E-mail
mmdg @ fe.uc.pt